off-topic : varför färskmüsli / Frischkornmüsli

Då jag la in en kommentar om kost och kosttillskott på svds maratonbloggen idag (och inte hann med att träna idag) och märkte att jag inte tagit upp ämnet så utförligt som jag hade tänkt när jag började den här bloggen och som jag hade för mig att jag gjort så nödgas det alltså lite mer djupgång. För er som varit på ett helylle Café i södra Tyskland vet att müsli inte alltid är müsli. Om vi bortser ifrån hur den serveras på vissa hotel eller frukostrestauranter och vad som är rätt och fel och riktigt och inte riktigt så tar jag helt enkelt och beskriver hur jag gör. Fick faktiskt idén dels efter att ha läst i en löparbok av en halvkänd tysk olympisk guldmedaljör på 5000m och dels efter att jag provat en variant på ett lite alternativt frukostställe här i Tübingen där jag bor.

Man tager – som Kajsa Warg skulle ha sagt – t.ex ett decilitermått och fyller med en tredjedel rågkorn, en tredjedel dinkel eller matvetekorn och överst – obs! viktigt – havrekorn eller havrekärnor som det kallas ibland. Ta fram eller låna en kvarn som klarar att mala säd. Det finns ett antal olika på marknaden. Besagda guldmedaljör prisade en manuell kvarn med metallkvarnverk och resten av trä, men jag använder en urgammal elektrisk sädeskvarn som vänner och bekannta slutat att använda. Det är viktigt att alltid mala havret först för det innehåller mer fett som kan fastna i kvarnen och härskna. Om man blandar med annat och framförallt mal resten direkt efteråt slipper man det problemet. Det är också viktigt att bara mala så mycket man behöver för stunden. Vilken hästuppfödare eller bonde som helst vet varför. Uppenbarligen finns det en havrekvarn, dimension större på var och varannan bondgård och havret mals färskt innan det ges till hästarna. Ingen häst äter havre som inte är färskt malet. Det är också anledningen till att malda havrekorn innehåller så mycket mer nyttigt gojs än havregryn som man köper. Det är för det första bara yttre delarna av kornet som är med och för det andra är grynen så mycket behandlade för att just inte härskna. När jag hörde det första gången insåg jag att jag bara måste skaffa en kvar. Det måste ju inte vara en som man kan ta med sig på träningslägret som nämnda guldmedaljör gjorde. Om man sen gör müslin efter alla konstens regler ska man lägga det malda i precis så mycket vatten att allt blir fuktigt över natt eller åtminstone några timmar. Då jag speciellt på vinter gillar något varmt på morgonen experimenterade jag lite och mal på morgonen och skollar med kokt vatten och låter det hela stå under lock eller tefat medans jag förbereder frukost för resten av familjen. Sen tillsätter jag de nötter som råkar finnas hemma (hasselnöt, hackad mandel, cashew, valnöt, paranöt, etc), häller på några skedar yoghurt och skivar i en banan och rör om. Och dricker thé till. Då behöver jag inget fram till träningen vid tolvtiden på lunchen. En anekdot på sidan om som är lite kul. Nämnda löpare skrev i hans bok att hans tränare som i sin tur invigt honom i färskmüslin och dito kvarnens hemligheter och fördelare, en gång överraskade hela gänget på ett träningsläger direkt efter en long jog med en färskmüsli-shake !

Tja, wie Frischkornmüslizubereiten geht wissen bestimmt die meisten, die diese Sätze verstehen und wenn nicht, dann erklärt der olympische Goldmedailleur von Tübingen das in seinem Laufbuch oder man kann den Personal i Cafe Hirten im gleichen Stadt beim bestellen davon fragen. Die die die Sätze oben verstehen, bereiten Müsli eh trocken an und zur Zeit wird das in jedem zweiten Essensblog im entsprechenden Land ausgiebig durchgekaut und ich wollte nur mit einem kleinen Kommentar in einem Maratonblog im Onlineversion von einem von den größten Tagezeitungen im gleichen Land darauf aufmerksam machen, dass es auch anders geht. Ich hatte einen Hinweis auf diesen blog gemacht und dabei festgestellt, dass ich fast gar nichts darüber geschrieben hatte. Also tat ich das.

Das einzige was vielleicht von oben sonst erwähnungswert wäre, wäre einen netten Anekdot über den Trainer vom erwähnten Läufer der seine Mannschaft überrascht hat mit einen Frischkornmüsli-shake nach einer ausschöpfenden Trainingseinheit während einem Trainingslager.

This entry was posted in food, health, literature, nutrition, off-topic and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to off-topic : varför färskmüsli / Frischkornmüsli

  1. Petra says:

    Later riktigt nyttigt och mattande! Jag brukar kora pa en blandning av mjolk och youghurt som jag “skakar ihop” sa blir det som drick-youghurt, och sa tillsatter jag havre, linfron, sesamfron, gojibar och lite annat. Perfekt som mellanmal eller som aterhamtningsdryck!

  2. laufbloggen says:

    Det låter inte illa. Linfrö och kruskakli har jag tänkt att utöka med, fast har inte hittat det i vår corner store. Började för ett tag sen att lägga till lite nötter av olika slag. Klart allt detta känns hemskt nyttigt och helylle (jag struntar ändå i vad vissa tycker), fast det är ju gott ! Tyvärr är jag förresten just inne i en ny sjukperiod. Mitt i pingstsemestern. Tog med mit träningskläderna fast det blev alltså inget av. Fast dagen innan vi åkte råkade jag ut för en häftig grej i skogen på en lång och emellanåt ganska tuff runda. Jag blev attackerad. Flera gånger. Av ett djur. Är lite busy på jobbet och privat, men ska lägga in en utförlig blog om det hemskt speciella träningspasset så snart jag kan.

Leave a comment