off-topic : 60/km formel eller vad kostar en missad sekund per km / der Formel einfach

Igår svirrade ett gammalt inlägg från Annette-Springers löparblogg förbi på feeden nere på skärmen och det var nog just i ett ögonblick som motivationen att få klart den där presentationen var som lägst. Intresset väcktes. Skulle just börja med det där presentationen igen och då kom jag på att tänka på att jag kanske skulle skriva en rad om inlägget eller dvs min kommentar även här. Istället för att använda olika verktyg – på jogg.se som Annette nämner måste man ju registera sig för att använda dem – kom jag fram till en helenkel formel för några år sedan som jag tänkte jag skulle delge den intresserade läsaren.

60 / km

Så enkelt är det. Hä? Va? Vad menar han ? Jo, med “/” menar jag “delat med” och med “km” menar jag “löptävlingens längd i kilometer(km)”. Jag avslöjar inte hur jag kom fram till formeln utan låter intresserade läsare försöka komma fram till det, som alltid professorna på universitetet brukade säga för att reta oss. (Eller va det inte därför?). För att inte bli långrandig så tar jag ett exempel :

60 / 21.1 km =  2.84 ~= 3 sek per km snabbare motsv 1 min vinst på en halvmara etc

60 / 7.5 km = 8 sek förlust under en km kostar 1 min i sluttid på ett 7.5 km lopp

Det är så enkelt att man kan ha det i huvudet under ett lopp och t.o.m summera antingen kilometersekunderna eller sluttidsminuterna och för hoppningsvis märka att man kommer fram på +/- noll eller kortare tid än man tänkt. Och – man kan slänga bort alla tabeller. Fast det är klart. En klocka behöver man ju och det är en viss fördel om man har en som piper varje kilometer och visar kilometertiden. Fast det går helt utan G305 och gps såklart.

Gestern flog ein link auf dem feed unten am Bildschirm vorbei und ich habe einfach Annette antworten müssen und ich hatte eh eine Pause verdient. Der Post war ziemlich alt, von diesen Sommer, aber das Thema ist noch aktuell…  Wie man schaut, dass man nicht Zeit verliert bei einem Wettkampf. Es gibt eine Menge Werzeuge, aber die kann man ja eh nicht dabei haben beim Laufen (und irgendwelche Zetteln ist alles Käse imho). Annette hat einen Link zu eine schwedische Seite angegeben, aber da muss man sich registieren.

Hier ist übrigens eine deutsche und registrierungsfreie Alternative.

Meine Alternative ist der Formel oben. 60 geteilt durch die Strecke die man laufen will, ergibt die Zeit in Sekunden die man wett machen muss pro Kilometer um eine Minute früher ins Ziel zu kommen. Das setzt natürlich voraus, dass man weiß wann man ins Ziel sein will, aber ich denke, dass ist eher bekannt, wenn man nicht das erste mal eine Strecke läuft. Naja, auf jeden Fall muss ich nur wie in den Beispielen oben entweder ca 3 Sek oder 8 Sek im Kopf haben, wenn ich eine HM oder 7.5 Km laufen (das sind meine Standardrennen in Tübingen jedes Jahr) und dann kann ich ziemlich einfach und rechtzeitig sehen wie gut ich in der Zeit bin. Bis bald !

This entry was posted in general, off-topic, running and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to off-topic : 60/km formel eller vad kostar en missad sekund per km / der Formel einfach

  1. Annette says:

    Hallå där!
    Höll på att ändra mina inställningar ang. kommentarer på min blogg och då såg jag att du hade lämnat en kommentar på mina beräkningsproblem 🙂
    Är dock inte säkert om jag hänger med dig i alla svängar? Jag ville ju räkna ut farten jag ska springa för att klara en viss sträcka på en viss tid. Om du delar 60 med 21,1 betyder det då att jag vill springa halvmaran på 60 minuter och då måste jag springa ca i 3-farten?
    I alla fall kul att du hittade till min blogg. Vad är din bakgrund? Du bedriver en ganska avancerat blogg med både svenska och tyska. Och förresten: skulle nog skriva “3 sek per km” istället för det tyska pro. 😉
    /Annette

  2. laufbloggen says:

    Hej Anette !
    Kul att du svarade ! Vi kanske missförstod varandra. Men jag utgick ifrån att du en gång per sträcka hade räknat ut vad din idealtid resp -fart var. Det är ju ganska enkelt. Min (skriver “min” för att jag inte sett den någon annanstans) lilla formel tar vid därefter och framförallt när man redan är ute i spåret eller på tävlingen och tvingas disponera om eller vill det pga att formen är sämre eller bättre än man förväntat sig.
    Målet är kanske att springa en halvmara på 2h10min. 130/21,1 blir ca 6min10s i tempo per km. (Tack för att du påpekade att jag skrev tyska “pro” på ett ställe! Det är lätt hänt! Har inte hittat någon bra rättstavningsfunktion på bloggen än.) Det kan man ju räkna ut i god tid före loppet.
    Sen har du kanske tränat så bra att du en bit in i loppet märker att du (kanske) kan hålla ett 6min5s tempo. Då kanske du frågar dig själv : är det extra slitet värt det hela? Räcker det för att slå 2h05m i sluttid?
    Med min lilla formel i huvudet, jaha, hm, 60/21.1 ~= 3 fart-sek per sluttids-min, just det, inser du att det “bara” kommer att räcka till ca en 2h08min tid och för att klå 2h05 måste du springa 5 x ca 3 = ca 15 sek snabbare per km jämfört med utgångstiden, dvs på 5min55s per km.

    Hoppas det blev klarare med det lilla exemplet.

    Avancerad vet jag inte. När jag startade den trodde jag att jag skulle få lika många (eller få!) svenska som tyska läsare, fast det har nog blivit mest svenska. Kanske för att jag mest läser svenska löpbloggar och skriver någon kommentar där då och då. Om du kollar in resten av informationen på sidan klurar du nog ut lite mer om min “bakgrund”.

    /Anders

Leave a Reply

