tjosan med löpskolning / Pille-Palle und Lauf-ABC

Idag var det dags att pröva hälsan (se morgonens inlägg). Hade ställt in mig på en lugn första runda efter några dagars förkylningspaus, men när jag såg vilka kollegor som hade tid att springa på lunchen insåg jag att det fick bli till att leka bromskloss eller att riskera lite. När den ena – som jag på skoj kallar min personliga löpcoach – hämtade upp mig vid halvtolvtiden såg jag på hans finurliga leende att jag hade tagit fel. Rätt men fel. När han planerar löpningen när vi kollegor springer — vilket jag fått börja ta över de senaste året för att jag är den enda med lite striktare träningsplan — blir det inte bara löpning utan träning av det hela. Lite “Pille-Palle”. Hans namn för löpövningar. De han lärt sig som aktiv löpare och ungdomslöptränare genom åren.

Vi började med ca 2 km uppvärmingslöpning i lugnt 5:15 tempo, strechade vid järnvägsövergången och körde sen några löpskolningsövningar på en plan 30m bit invid spåret. Två gånger skipping med halvhöga knän, två gånger med häl-stjärt-kicks, tre gånger halvsnabba riktigt höga knän, sen tre gånger tretton långsamma kontrollerade utfallssteg. Sen förklarade coachen i detalj hur nästa övning, löpövning skulle se ut : 20s nästan max med en pausstege från 2min ner till 15s reducerad med 15s mellan varje sprint, men så ‘långsamma’ sprints så att man tror att man orkar alla i samm a tempo. (Då jag varit förkyld körde jag lite reducerat och låg efter kollegorna på alla utom de tre nedan med typ 98%) :

sprint 20 sek – 95 %
paus 2min
20 sek – 95 %
paus 1:45 min
20 sek – 98 %
paus 1:30 min
20 sek – 95 %
paus 1:15 min
20 sek – 98 %
paus 1 min
20 sek – 95 %
paus 45 sek
20 sek – 95 %
paus 30 sek
20 sek – 98 %
paus 15 sek
20 sek – 95 %
(nästan helt) slut !

                                    

—- TO BE CONT. —-

This entry was posted in health, running and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

