Träningsläger i italien / Trainingscamp in bella Italia

Updaterade äntligen titelbilden. Den fina bilden från Prag halvmaran fick vika för en bild från träningslägret i september vid Lago Maggiore. Två veckors intensivt Familje-, Kultur-, Vandrings-, Löpnings- och inte minst Glassätningsläger. 5 timmar hemifrån och det läg(r)et har allt. Vi rörde knappast bilen. Det säger väl nästan allt. Det häftigaste var nog vandringen i Nationalparken ett stenkast ifrån upp till den övergivna stenstaden Pogalla. En halvt verrückter Schweizare hade anlagt en nästan 10k lång stenväg utefter en brant ravin från Lago och upp till staden i slutet av den industiella revolutionen. Och vägen var forfarande intakt, mest tack vare Mes Amis de Pogalla(stavning?), vänföreningen. Otroligt. Och barna orkade med denna mastodontvandring i över 30°C värme. Som tur hade jag med drickryggsäcken för första gången. Mest imponerade blev jag att alla fyra klarade av stigning från bilen på 750 till toppen av första spetsen på runt 1300m på 1h20. (Måste kolla upp stavningen på nationalparken, berget o.s.v). Medans en annan barnfamilj bara tog svängen till naturbadplatsen vid det häftiga vattenfallet mitt i ravinen tog vi hela storturen på över 16k i den här värmen. Jag tror vi drack bortåt 6 liter på 5 timmar och fick skynda oss hem för att dricka mer. Och serpentinen upp till sista orten före vildmarken där vi parkerade var så krokig att man fick rangera mitt i några kurvor för att komma runt. Efter halva sträckan sa kartläsaren, hittills var det rak väg på kartan, men jag ser att den kurviga biten inte har börjat än. Just där blev vägen ännu smalare och det fanns en utbuktning och en skylt, husbilar får vända här, om det inte stannat och börjat backa ner tillbaka till vanliga vägen för länge sedan.

Och sällan har jag upplevt att jag kan vara i i vattnet över en halvtimme med barna utan att frysa, och det var i september.

 

Deutsche Übersetzung kommt wie immer später oder früher per Anfrage.

This entry was posted in general, off-topic and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

