Andra HM-träningsveckan absolverad / die zweite HM-Trainingswoche rum

Förra veckan blev det 85km fördelat på sex träningsdagar. Det va lite fusk för jag räknade in två söndagar. ca 66km vore mer rätt.  Och jag ser just att söndagsplanen blev fel. Det skulle ‘bara’ varit 10-16k LJ tempo + 6-10k i mara tävlingstempo.

Plan andra toppningsveckan av fyra enl Hudson(RW.DE 06/2009) // utförd träning :

måndag (11/14) :  lätt runda, alternativträning el pausdag // 11k6 4:58tempo, backig bana

tis (11/15): 3kLJ upp/ner+5×1500 10ktmp//2LJ+4m07+4m03+4m13+4m02+4m08+3kLJ=13k6

onsdag (11/16): lätt runda, alt.. // 9k LJ tempo vilket var 4:59min/k

torsdag (11/17): avslappnad runda incl 6x10s bergsprints//Alternativträning på Skike 6k

fredag(11/18): 3k LJ+2x5k HM tempo+3k LJ tempo//blev 12k på 4:31 min/km. Rekord!!!!

lördag(11/19): lätt runda, alternativträning el pausdag // inget idag.

söndag(11/20): 16-22k LJ+ 3-6k i mara tempo//lunkade* runt på HM-banan i 6:06 m/k

Veckosumma må-sö: 74k

*) Visade Nikolauslauf-banan för en god väninna som just anmält sig, men inte var riktigt säker på att hon skulle klara distansen eller i det här fallet mera rätt; banan. Vi lunkade runt tillsammans i ett småprat tempo. Klockan kvart i nio en dimmig söndag får man en backig bana nästan för sig själv även i det här tätbefolkade landet. Och även om det var ett riktigt lunktempo så sprang vi om ett antal par och blev inte omsprungna förrän på sista fem kilometrarna. Då en stund före elva hade många vågat sig upp och ut. Solen började värma lite. Inte klokt. Det är i slutet på november och jag har inte ens börjat med vinterlöparkläderna.

Tog förresten fram Skike:sen på torsdagen och körde lite alternativträning. Det var första gången på ett halvår. Och efter några hundratals meter märkte jag att jag inte pumpat däcken på ett halvår heller (Nu förstår jag varför min svåger som lånade ut dem till mig i våras envisades med att hämta 10kg-kompressorn för att pumpa upp däcken då). Sträckan som jag tagit i ett 4min/km tempo ett halvår tidagare lyckades jag med nöd och näppe klara på ett 6min/km tempo. Till råga på allt var marken full av löv vilket måste bidragit en del till det låga tempot. Fast det var härligt att få använda överkroppen ocks”för en gångs skull.

 

TODO : add german translation

This entry was posted in running and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

