Bästa 12k träningsrundan någonsin / Ich bin gerade in der zone!

Inget träningsmål för dagen. Då det inte blev någon långdistans i helgen fick jag ta den igår på lunchen. 15+ k. Så träningsschemat var ändå lite off-sync. Så när några av de snabbar kollegorna frågade om jag vill komma med så hängde jag på. Har i och för sig sprungit med i snabba gruppen i över ett halvår nu, men av dem har inte varit med på tre veckor och han brukar diktera träningen. Jag och RS hamnade längst fram och hittade snabbt ett intressant tema. Efter två k märkte jag hur snabbt det gick. Jämfört med det vi pratat om. En av killarna hade cyklat till jobbet och ville ta det lite lugnare. Fast han håller aldrig det han lovar när det handlar om farten. Iallfall inte åt det hållet. Vi låg på 4m50 och pulsen låg nere på LJ nivån. Wow. Det måste varit långdistansen igår som gjorde susen. Vad ska vi göra idag killar, sa vi och vände oss om. Springa, kom svaret. Som vanligt. Tempot är väl bra. Ja. Fint. SB ville ta en annan väg än den vanliga kuperade tolvan. Ok, då får du lägga dig i täten. Han gick upp och tog av till vänster. Solen kom fram. Skönt. T-shirtvalet blev rätt. Och jag som sprang i tunn jacka i går. Det kanske blir en fin höst iallafall. Nästa K, men lång nedförsbacke låg runt 4mpk. Det kändes bra. Vid nästa backe fick en av killarna ta av till höger och ta en short-cut. Det är för högt tempo idag. Kollade pulsen väl uppe efter denna första backe. Pulsen låg några slag under max MDL gränsen. Och det kändes precis så lätt. Nästa backe en k senare märkte jag knappast. Här brukar jag ofta lägga mig sist. Samma sak med nästa backe. Sen, ca 3k före slutet kommer sista backen. Den är tuff. Flöt upp i täten. RS och jag lämnade sakta de andra bakom oss. Det måste ha varit ett 4m15 tempo minst. Efter en tredjedel började vi båda andas lite ljudligare. Jag har nog aldrig hängt med denna kille hit upp och idag kunde jag t.om trycka på lite till. Mjölksyran började komme lite. I vanliga fall drar jag ner på hastigheten då. Fast jag hade ju egentligen funderat på att köra några backsprints som jag missade från gårdagen då jag ju sprang ett distanspass. Inte idag. Väl upp drog vi av på farten, cirkulerad lite och väntade på de andra. Sen när vi joggade iväg mot labbet sa RS helt spontant, kul, det var första gången jag hade svårt att följa dig. Det är en komplimang. Denna kille är en ex-triatlet som lätt gör en mara under 2h55. Vi får se om det bara var ett one-shot-wonder.

Der Training läuft gerade echt gut. Ich muss es nur noch schaffen ein bisschen darüber zu bloggen und auch auf Deutsch. ….einen anderen Tag………                                     [CONT.]

This entry was posted in running and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

